zondag 12 januari 2014

Book Talk: Recensie - Teardrop, door Lauren Kate

Never, ever cry...

Seventeen-year-old Eureka won't let anyone close enough to feel her pain. After her mother was killed in a freak accident, the things she used to love hold no meaning. She wants to escape, but one thing holds her back: Ander, the boy who is everywhere she goes, whose turquoise eyes are like the ocean.

And then Eureka uncovers an ancient tale of romance and heartbreak, about a girl who cried an entire continent into the sea. Suddenly her mother's death and Ander's appearance seem connected, and her life takes on dark undercurrents that don't make sense.

Can everything you love be washed away?



Atlantis, de verzonken stad. Wie heeft er niet over gehoord? Er heeft altijd een mysterieuze sfeer rond deze stad gehangen, er zijn al vele verhalen over verteld. Met dit verhaal is daar nog een vertelling bij gekomen. En wat voor een!

Eureka heeft haar moeder verloren bij een bizar ongeluk, een ongeluk dat zij wel heeft overleefd. Ergens voelt dat voor haar niet goed. Ze is met dat ongeluk niet alleen haar moeder, maar daarmee ook haar beste vriendin kwijtgeraakt. Ze verandert na dat ongeluk dan ook in een meisje dat niet veel plezier meer heeft in de dingen om haar heen, in het leven zelf. Haar vader heeft een nieuwe vrouw, met wie het echt niet klikt en ook tussen Eureka en haar vader is de band die ze hadden compleet weggevaagd.
Daarnaast is daar ook nog haar beste vriend, Brooks, met wie ze alles kan bespreken. En voor wie ze misschien wel meer voelt dan ze eigenlijk toegeeft. Maar dan verandert Brooks langzaam in een persoon die ze nog niet eerder heeft gezien. Houdt hun vriendschap nog wel stand, na alles wat er is gebeurd?

Door een vreemde aanrijding leert Eureka een nieuwe jongen kennen: Ander.
Ander, met de mooiste ogen die ze ooit heeft gezien. Zo snel als ze kennisgemaakt hebben en hij haar heeft beloofd dat hij alles zal regelen, is hij ook weer verdwenen. En dat gebeurt elke keer; elke keer als ze hoopt hem weer te zien, is hij er niet en als ze er niet op rekent dan staat hij voor haar neus. De eerste ontmoeting tussen Brooks en Ander loopt ook niet vlekkeloos... Hoe moet ze nu haar eigen leven leiden als ze tussen twee vuren in staat (de jongens), en ze haar verdriet van haar moeder nog steeds aan het verwerken is en dat het liefst op haar eigen manier wilt doen?
Als Eureka haar erfenis krijgt, weet ze eerlijk gezegd niet wat haar moeder haar wilt vertellen. Ze krijgt een ketting met een medaillon, een "thunderstone" die ze absoluut niet mag uitpakken tot de tijd daar is, en een boek waarvan ze de taal niet kan lezen.
Hoe verder haar leven vordert, en hoe meer ze dit uit gaat zoeken, hoe meer ze te weten komt over haar erfenis, en over een deel van haar moeder dat ze nog niet kende. Was haar moeder wel wie ze zei wie ze was?
En waarom mag Eureka nooit meer huilen?

Ik vond dit weer een echt Lauren Kate-boek. Er wordt een verhaal uit het verleden opnieuw verteld, het is zo gedetailleerd dat je het gevoel krijgt dat je samen met de personages door hun leven loopt. Dat vind ik zelf fijn aan haar boeken; de personages gaan mij op een of andere manier nooit vervelen. En er is, toeval of niet, een driehoeksverhouding, net als in de Fallen-reeks. Dit vond ik zelf absoluut niet storend. Waar ik in Fallen echt niet kon kiezen tussen de twee jongens (Team Camiel, woohoo!), kon ik hier makkelijker een keuze maken voor de weg die Eureka in mijn ogen best mag bewandelen (Ander!). Maar dat is een kwestie van smaak, haha!
En ik was heel blij om te zien dat ze ook nog een leuke, af en toe ietwat gekke vriendin Cat had, om haar door moeilijke tijden heen te slepen. In mijn ogen maakte hun vriendschap het verhaal iets minder "donker", wat ik af en toe echt wel even lekker vond.

Ik kan niet wachten op het vervolg, zeker door het einde van dit boek. Ik wil, nee, ik MOET weten hoe dit verder gaat! Voor de liefhebbers van de Fallen-reeks is dit zeker een aanrader, maar ook voor de lezers die houden van een nieuwe vertelling van een mythe is dit een zeer fijn boek om te lezen.
En nu is het wachten op deel 2 begonnen...

Uitgeverij: Doubleday
NL Uitgeverij: Van Goor
ISBN: 9780857532275

Geen opmerkingen:

Een reactie posten