woensdag 9 april 2014

Book Talk: Recensie - Before I Fall, door Lauren Oliver



They say to live every day as if it's your last - but you never actually think it's going to be. You always think you'll have more time.

That's what I thought. But I was wrong.

The thing is, you don't get to know when it happens. You don't remember to tell your family that you love them or - in my case - remember to say goodbye to them at all.

What if, like me, you could live your last day over again? Could you make it perfect? If your whole life flashed before your eyes, would you have any regrets? Are there things you'd want to change?


Samantha is een meisje dat vol in het leven staat, als zij na een groot feest overlijdt. Maar in plaats dat ze direct "weg" is, herbeleeft ze haar laatste dag opnieuw en opnieuw. Iets wat ze niet had verwacht, want net als velen dacht zij ook dat haar verleden zich als een film zou afspelen in haar hoofd tijdens haar laatste momenten, voor het definitief donker zou worden.
Het boek wordt onderverdeeld in het aantal dagen dat zij haar laatste dag weer beleefd.

Samantha heeft een druk leven. Ze leeft voor haar vrienden, uitgaan, school, en haar vriendje Rob, met wie ze 'het' moet doen van haar vriendinnen. Hoe nerveus ze eigenlijk ook is, niemand luistert. Niemand vraagt zelfs maar aan haar of ze het echt wel wilt. Dus ze doet maar alsof het er allemaal bij hoort. Maar ergens voel je dat ze een eigen keuze wilt maken, maar het niet durft; straks wijzen al haar vriendinnen haar de deur!
Hoe vaker je haar laatste dag meemaakt, hoe meer je ziet dat zij ook inziet dat ze ook haar eigen keuzes mag maken, want zij betekent net zoveel als ieder ander persoon. Je bent het waard om je eigen keuzes te maken, ook al zijn je vrienden het er misschien niet mee eens. En langzamerhand komt een oude bekende van haar in beeld, die ze lange tijd aan de kant heeft geschoven, eigenlijk als vuil heeft behandeld sinds ze met haar vriendinnen opschiet, maar die steeds vaker in haar hoofd rondspookt. Heeft ze het met hem wel goed aangepakt? En wat is er eigenlijk precies gebeurd tussen haar hartsvriendin Lindsay en Juliet, een meisje dat voor "Psycho" wordt uitgemaakt? Waarom haat Linsday haar zo?

Het is lang geleden dat ik zo lang (bijna 2 maanden) over een boek gedaan heb. En dat zonder dat het boek er iets aan kon doen. Nee, de reden dat ik hier langer over gedaan heb, ben ikzelf. Dit is echt een boek dat je weer een pas op de plaats laat maken en je na laat denken over hoe jij je leven eigenlijk ziet. Leef je wel écht jouw eigen leven, of laat je je leven leven door anderen?
Ik moet echt in de "mood" zijn om dit soort boeken te lezen, want het is geen luchtig onderwerp. Daarom las ik er ook steeds een ander boek naast, zodat ik mijn hoofd weer even kon laten rusten, de tijd kon geven om weer bij te komen van wat ik had gelezen.

De belangrijkste les van dit boek is wel:
Wees niet bang voor de keuzes die jij maakt; misschien is het wel niet direct de juiste, maar dat kan alleen jijzelf beoordelen. Wees niet bang voor je eigen ideeën, mening en gedachten. Natuurlijk is het lastig om je niet te laten beïnvloeden door mensen van buitenaf, maar probeer jezelf niet kwijt te raken in die anderen. Jij bent net zo belangrijk als zij!
Het eind pakte mij daarom ook best wel. Je ziet hoe Samantha is gegroeid tijdens haar herbeleef-reis naar haar allerlaatste momenten. Waar ik haar in het begin eigenlijk niet kon uitstaan, wilde ik haar aan het eind alleen maar vastpakken, omhelzen en zeggen dat ik het dapper vond dat ze eindelijk eens voor zichzelf had gekozen en haar eigen leven had geleid.

Het is een zwaarder boek dan wat ik normaal lees, maar het is echt een mooi boek, met momenten waarop je meeleeft met de personages, wilt schreeuwen tegen de personages of moet grinniken door wat er gezegd wordt of door wat er gebeurt.
Het is zeker een boek dat mij nog wel een tijd bij zal blijven.



Uitgeverij: Hodder
ISBN: 9780340980903


Geen opmerkingen:

Een reactie posten