donderdag 15 mei 2014

Book Talk: Recensie - De zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje, door Jonas Jonasson


Atoombommen, Mossad en Zweedse politie, een drankzuchtige ingenieur, een kussenfabriek, een kist antilopenvlees, een domme, impulsieve broer: Jonas Jonasson mengt deze ingredienten - en nog veel meer - onnavolgbaar door elkaar tot een verhaal dat vooral géén gewoon verhaal wil zijn. In hoog tempo volgen de verwikkelingen elkaar op en in voortvarendheid en slimheid doen Nombeko en Holger 2 niet onder voor de 100-jarige Alan uit De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween.

Een waardige én vermakelijke opvolger van Jonassons zeer succesvolle debuut!



Ga mee op bommenavontuur met Nombeko, het meisje dat als dom wordt gezien maar dat eigenlijk helemaal niet is, die door verschillende omstandigheden opgezadeld wordt met een een atoombom. Deze dient ze ook nog eens verstopt te houden, want de bom bestaat eigenlijk helemaal niet. Op papier dan. Het is alsof de bom nooit gemaakt is!
En wat moet je doen met een atoombom die niet bestaat, maar wel kan ontploffen als het even verkeerd gaat? Samen met de andere karakters in dit boek gaat Nombeko proberen de bom op de juiste plek te krijgen. Gaat het ze lukken?

Dit boek vond ik echt net zo geniaal en maf als "De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween". Ook hier zijn er veel personages, met elk een eigen verhaallijn die uiteindelijk allemaal toch zo afgerond worden, dat je als lezer toch bevredigd raakt met de uitkomst van elk van de lijnen.
We nemen een kijkje in het leven van Nombeko, het meisje dat stiekem heel slim is maar wat niemand doorheeft of door wilt hebben, maar wat men altijd toch liever voor lief neemt op de momenten wanneer ze veel slimheid nodig hebben.
We maken kennis met de drie veelzijdige Chinese meisjes, die alles van de post afweten doordat het hun werk is, en ons pad wordt gekruist met de eigenaren van de kussenfabriek: Holger en Holger, die je vooral niet door elkaar mag halen! Dus ze worden maar voor het gemak Holger 1 en Holger 2 genoemd.
Holger 1 is iemand die er met zijn altijd boze vriendin aparte ideeën op na houdt, maar dat komt vooral door de vader van Holger en Holger. Met Holger 2 is goed te praten, en nog veel meer, vindt Nombeko. Ook al bestaat ook hij niet, net zoals de bom.
Dit was slechts een kleine greep uit de kleurrijke karakters die allemaal, zonder dat ze het weten, elkaar van dienst kunnen zijn, al is het dan soms niet in directe zin.

Ik heb weer genoten van dit boek. Het liet mij geregeld hardop lachen en ik merkte dat ik per hoofdstuk eerst stil bleef staan bij de titel. Elk hoofdstuk heeft namelijk een eigen titel, waarin kleine, subtiele hints worden gegeven over de gebeurtenissen in het betreffende hoofdstuk. Elke keer wist Jonas Jonasson mij weer te verrassen door op een geheel ander spoor over te gaan waardoor ik nog nieuwsgieriger werd hoe het hoofdstuk zou gaan lopen, hoe het leven van Nombeko verder zou gaan en of ze de bom nog op die ene plek zou krijgen.
Als Jonas Jonasson zo blijft schrijven, weet ik in ieder geval dat ik zijn volgende boeken ook allemaal weer wil lezen. Het boek zit, net als zijn voorganger, zo goed in elkaar dat je kunt zien dat er veel tijd in gestoken is; alles klopt.  Zijn verleden in de journalistiek komt hem goed van pas tijdens het vertellen van de diverse situaties; alsof je een vakblad aan het lezen bent waarin je leert niet continu binnen de lijntjes te denken maar juist vooral daarbuiten, want daar zitten de beste oplossingen. En soms is het zo geschreven, dat het lijkt alsof de lezer zelf als verslaggever naast de personages staat, met pen en papier in de hand om een zo goed mogelijk stuk te schrijven over dat wat op dat moment gebeurt.

Ook al weet ik dat het boek echt uit is.. ik vraag mij toch geregeld nog af hoe het nu met Nombeko gaat. Maar alleen Jonas zal dat weten, natuurlijk. Of Holger 2, want hij is nog zoveel meer dan alleen maar fijn en rustig gezelschap, ook al bestaat hij dan niet.

Bij deze wil ik ook graag Signatuur nogmaals bedanken voor de leuke winactie die ze destijds hebben georganiseerd, waarmee ik dit boek heb gewonnen.


Uitgeverij: Signatuur
ISBN: 9789056724542

Geen opmerkingen:

Een reactie posten