dinsdag 6 mei 2014

Book Talk: Recensie - Splintered, door A.G. Howard

Alyssa Gardner hears the thoughts of plants and animals. She hides her delusions for now, but she knows her fate: she will end up like her mother, in an institution. Madness has run in her family ever since her great-great-great-grandmother Alice Liddell told Lewis Carroll her strange dreams, inspiring his classic Alice's Adventures in Wonderland.
But perhaps she's not mad. And perhaps Carroll's stories aren't as whimsical as they first seem.
To break the curse of insanity, Alyssa must go down the rabbit hole and right the wrongs of Wonderland, a place full of strange beings with dark agendas. Alyssa brings her real-world crush - the protective Jeb - with her, but once her journey begins, she's torn between his solidity and the enchanting, dangerous magic of Morpheus, her guide to Wonderland.
But no one in Wonderland is who they seem to be - not even Alyssa herself...

Het leven van Alyssa is niet het normale leven van een doorsnee persoon; ze woont alleen met haar vader, terwijl haar moeder in een inrichting zit én ze wordt geregeld gepest met haar afkomst. Als je haar familie uit zou pluizen, zal je zien dat zij is verbonden aan Alice Liddell, het meisje dat de rol speelde als inspiratie voor Alice in Wonderland. Daarnaast heeft ze een geheim dat ze angstvallig met zich meedraagt, omdat ze niet wilt eindigen zoals haar moeder. Maar waar moet je heen als je niet meer om je eigen zintuigen heen kunt? En wie zegt dat haar moeder echt ziek of gek is; stel nu dat ze in iets veel ingewikkelders en mysterieuzers verwikkeld is? Dat gaat Alyssa uitzoeken, vanaf het moment dat ze door de spiegel stapt. Alleen was het niet het plan dat haar geheime liefde Jeb mee zou komen... Helemaal niet omdat ze ook steeds nieuwsgieriger is geraakt door de jongen die ze in vlagen weet te herkennen, al weet ze niet precies waarvan, maar waar zij is, is hij ook... Kan ze het geheim van haar familie ontrafelen? Is vriendschap tegen alles bestand? En zou ze ooit nog een stap in de mensenwereld kunnen zetten, nu ze door die spiegel is gestapt en in een totaal andere wereld terechtgekomen is?

Het verhaal van Alice in Wonderland heb ik altijd een van de meest bijzondere verhalen gevonden sinds jongs af aan. Het idee dat er een heel andere wereld is, met vreemde figuren, nog vreemdere situaties, waar alles kan... hoe verzin je het! Ik vond het daarom ook super leuk dat ik dit boek won via Down the rabbit hole want ik had dit boek al een tijdje op mijn lijstje staan, aangeraden door andere mensen die het al gelezen hadden en er helemaal weg van waren.

Het verhaal van Alice in Wonderland straalt er van af, al is het dit keer wel met een duister randje. Juist die twist vond ik interessant, omdat het toch een heel eigen verhaal werd, al kon je nog zoveel herkennen. De figuren uit het verhaal van Alice komen ook in dit boek voor, maar dan in een geheel nieuwe vorm. Er komen net zulke vreemde, gekke situaties in voor als in het andere verhaal, de thee vliegt je om de oren bij wijze van, en overal ben je op zoek naar de Cheshire Cat. Mede omdat het verhaal nu zo'n eigen wending nam, door middel van personages die toch anders zijn en ergens ook weer zo bekend, bleef ik doorlezen. Ik wilde eigenlijk helemaal niet meer weg uit het boek, ik wilde het nooit meer neerleggen en er voor altijd in blijven lezen. Tussen het lezen door heb ik dan ook echt even "wakker moeten worden", om mij weer bewust te worden van alles om mij heen. Het is zo fantasierijk, zo heerlijk duister en met een fijne romantische twist erin dat ik dit boek heb weggesmuld, als een echte Bookiemonster.

De verschillende personages hadden ieder hun eigen verhaal, en langzaamaan kom je erachter wie welke rol speelt in het geheel. Dat houdt de lezer nieuwsgierig en zeker aan het einde had ik het gevoel dat ik afscheid moest nemen van nieuwe vrienden, al weet ik natuurlijk dat het volgende deel er al is en dat het verhaal nog lang niet is afgelopen.
Ook komen alle bekende stukken uit het echte verhaal goed naar voren, zoals het vallen door "de rabbithole" en de tea-party. Ik vond het echt een feest van herkenning en viel met Alyssa mee door de rabbithole, op weg naar het land waar alles lijkt te kunnen.

Nu is het even wachten tot ik in het volgende deel kan beginnen, maar ik weet al wel dat ik Splintered zoveel mogelijk zal aanraden bij andere lezers die houden van sprookjes/oude verhalen van vroeger in een nieuw jasje. Het boek heeft mij ook zeker geïnspireerd met zijn rare, soms onverwachte wendingen, soms moet je gewoon niet zo in hokjes blijven denken maar je lekker wagen buiten de lijntjes! Want je weet nooit wat je daar zal vinden.


Uitgeverij: Amulet Books
ISBN: 9781419706271

Geen opmerkingen:

Een reactie posten