zondag 20 juli 2014

Book Talk: Recensie - Toen ik je zag, door Isa Hoes

bron: Goodreads
'In je hoofd kijken heb ik nooit gekund, of was dat voor mij dan net zo verschrikkelijk geweest als voor jou?'

Isa Hoes en Antonie Kamerling ontmoeten elkaar voor het eerst tijdens de audities van Goede Tijden, Slechte Tijden. De soap wordt een groot succes en Antonie is als hartenbreker Peter Kelder al snel razend populair. Antonie en Isa worden verliefd en leiden een vrijgevochten leven, terwijl ze de ene rol na de andere spelen in televisieseries, speelfilms, toneelstukken en musicals. 

De buitenwereld ziet een stralend stel voor de camera's, maar privé gaat Antonie gebukt onder een zware neerslachtigheid. Terwijl hij steeds vaker depressief is, probeert Isa haar gezin bij elkaar te houden, tot Antonie op 6 oktober 2010 besluit zijn leven te beëindigen.

Toen ik je zag is niet alleen een boek over een leven met een echtgenoot die leed aan depressiviteit, maar ook een liefdevol portret van twee mensen die zielsveel van elkaar hebben gehouden.

Na het uitlezen van dit boek, heb ik een tijdje voor mij uit zitten staren. Eerlijk gezegd heb ik dit wel vaker gedaan tijdens het lezen zelf. Het is een boek dat vlot doorleest, maar ook een boek dat je aan het denken zet. Over jezelf, over hoe jij de dingen ziet en hoe anderen hiermee omgaan of hoe zij ermee om lijken te gaan. Maar het gaat vooral over een liefde die steeds dieper werd, maar ook donkerder.

De schrijfstijl is prettig en soms haalt Isa er stukken dagboek bij, om bepaalde situaties op een nog andere manier te laten zien aan de lezer. Ze schrijft open over haar leven met Antonie, hoe ze elkaar hebben leren kennen en hoe hun liefde door de jaren heen altijd is gebleven. Tot hij helaas geen andere uitweg meer zag. Voor sommige mensen is dit misschien onbegrijpelijk; voor mensen die te maken hebben gehad met iemand in hun omgeving die last heeft gehad (of nog steeds heeft) van een depressie, daarom juist misschien ook een soort van herkenning. Depressies en angsten blijven lastige dingen om te begrijpen, maar ik vind dat dit boek een best duidelijk beeld geeft van hoe het samenleven met iemand met deze ziektevormen kan zijn.

Ik weet niet echt of het een boek is voor iedereen. Het moet je liggen, en je moet er ook open voor kunnen staan. Het kijkje in het leven van Isa en Antonie (en later ook hun twee kinderen) is niet zomaar een kijkje; het gaat dieper dan dat.
Ik ben zelf blij dat ik het heb gelezen, want ondanks dat ik natuurlijk wist waar het over ging, heeft het wel mijn ogen geopend. Een ieder kan zich zo anders naar de buitenwereld voordoen dan hoe diegene zich daadwerkelijk voelt.
Het is een boek dat ik zeker aan zal raden aan mensen, wanneer zij op zoek zijn naar een oprecht, openhartig en eerlijk verhaal over het leven met iemand die het leven donkerder ziet als een ander, geschreven uit de stem van een heel sterke vrouw.


*gelezen met de VakantieBieb-app

Uitgeverij: Artemis & co
ISBN: 9789047203148

Geen opmerkingen:

Een reactie posten