donderdag 3 juli 2014

Book Talk: Recensie - Zwaar Beproefd!, door Chantal van Gastel

Isa en Ruben zijn stapelverliefd en kunnen hun geluk niet op nu ze gaan samenwonen. Ruben heeft zelfs een helemaal op haar wensen afgestemde inloopkast voor Isa gemaakt. En Isa is eindelijk een beetje gewend aan het idee dat Rubens waanzinnig aantrekkelijke verschijning nu echt 'bij haar' hoort. Ook al springt ze nog steeds uit bed om haar tanden te poetsen vóór Ruben wakker wordt. Maar dan gaat Ruben samenwerken met zijn knappe ex-vriendin en maakt Isa steeds langere dagen in de dierenartsenpraktijk. Ze leert veel van haar nieuwe baas Hugo die haar bij een ingewikkelde operatie betrekt. Ruben en Isa zien elkaar alleen nog als ze 's avonds bij elkaar in bed ploffen en zo krijgt jaloezie de overhand. Is hun relatie bestand tegen opdringerige collega's? En wanneer durft Isa nou eindelijk eens honderd procent zichzelf te zijn bij Ruben?

Een heerlijke, toegankelijke serie voor chicklit-liefhebbers. Ik weet het nu zeker. Nadat ik eerder al plezier had gehad tijdens het lezen van Zwaar Verliefd!, ben ik nu echt om. Ik wil verder lezen. Ik moet gewoon weten hoe dit verhaal verdergaat en of Isa en Ruben echt bij elkaar blijven of dat het toch net iets anders loopt dan ik hoop.. met in dat geval wel alsnog een happy end natuurlijk!

Wat ik erg leuk vond, is dat ik geregeld even het gevoel had van: "oh jee, dit is een echte deel twee in een serie... er komt een kink in de kabel, er zijn andere kapers op de kust!" Maar toch bleef ik dit keer graag doorlezen, omdat Chantal heel wat in petto had voor Isa en co. Er zaten verrassende wendingen in die mij lieten snakken naar de volgende pagina, omdat ik soms gewoon niet kon geloven wat er nu eigenlijk gebeurde. Misschien zijn sommige dingen ook te mooi om waar te zijn, maar dat past juist bij deze serie. Je hoort mee te zwijmelen met de verliefde tortelduifjes, hardop te lachen tijdens grappige situaties en te happen naar adem als er iets gebeurt wat je totaal niet zint. En dat heb ik allemaal ook zeker gedaan.

Nu ben ik al druk bezig allerlei scenario's te bedenken wat er in het laatste deel zal gaan gebeuren.
De personages leer je in dit tweede deel steeds beter kennen en daardoor kreeg ik ook erg het gevoel dat Isa en Ruben echt bij elkaar horen, maar dan moeten ze wel echt zichzelf durven te zijn bij elkaar. Tegelijkertijd weet ik ook dat er diverse valkuilen kunnen verschijnen in een relatie en die komen zij dan ook goed tegen. Net als in de echte wereld dus.
En dat vond ik fijn aan dit boek: dat het zo herkenbaar is.
Het is een super romantisch boek, je zwijmelt mee met de personages, maar het feit dat er "echte" dingen gebeuren, dingen die ook in jouw eigen leven kunnen gebeuren, maakt dat ik het boek boeiend bleef vinden. Ik was altijd bang dat in chicklits alleen maar kleffe scenes en onwerkelijke dingen zouden zitten; dat heeft mij destijds eerlijk gezegd altijd tegengehouden om chicklits op te pakken en te lezen.
Gelukkig heeft mijn zusje mij attent gemaakt op deze chicklit-serie die dus helemaal niet zo superklef en onwerkelijk is. Het zou zomaar in het echt kunnen gebeuren, de dingen die Isa en haar vrienden en familie meemaken. Het eind vond ik zo spannend dat ik niet meer kon stoppen met lezen, en ik sloeg echt met een zucht een aantal keren de laatste pagina om toen ik doorhad dat het echt uit was.

"Zus, heb jij Zwaar Verguld! al uit?"
"Nee! Wat dan, heb je Zwaar Beproefd nu al uit??"
"Ja..."
*Zusje ligt dubbel en laat weten dat het boek ook op mij wacht... zodra zij het uit heeft!*

Een kort maar krachtig gesprekje tussen mijn zusje en mij. Ik had haar Zwaar Verguld! cadeau gegeven, omdat ik wist dat zij al heel lang op dat boek zat te wachten. Zwaar Verliefd! en Zwaar Beproefd! heeft ze al meerdere keren gelezen... en eindelijk kan ze nu dus verder lezen en erachter komen hoe het leven van Isa en Ruben er uiteindelijk uit komt te zien.

En ik mag wachten, haha! Maar ik heb het er voor over.

Uitgeverij: The House of Books
ISBN: 9789044325294