zaterdag 2 augustus 2014

Book Talk: Recensie - Vals, door Mel Wallis de Vries


Vier vriendinnen uit de eindexamenklas zijn op kerstvakantie in de Ardennen en raken ingesneeuwd. Er is geen elektriciteit, het mobiele netwerk is uitgevallen en het dichtstbijzijnde huis is een paar kilometer verderop. De meiden doen er een beetje lacherig over. 
Tot na een ruzie een van hen verdwijnt en de sfeer steeds grimmiger en angstaanjagender wordt. Wie heeft het op de meiden gemunt?
Weten de vriendinnen eigenlijk wel alles van elkaar?



Het verhaal begint met een korte introductie over wat er eigenlijk gebeurt. Het gaat natuurlijk niet diep op de dader en diens motief in, maar de spanning zit er door deze scene wel direct in.
Vervolgens wordt het verhaal verteld uit meerdere oogpunten. Elke vriendin krijgt haar eigen stuk in het verhaal, waardoor je sommige situaties uit meerdere kanten leest. Op zich vond ik dit voor bepaalde gebeurtenissen wel prettig, omdat er dan werd uitgelegd waarom iemand op een bepaalde manier reageert.
Het boek houdt de spanning tot het eind hoog, waardoor ik het snel heb uitgelezen. En toch was ik niet helemaal blij met het einde... verder heb ik het boek met plezier gelezen!

De onenigheid onder de vriendinnen komt veel aan het woord. Ergens bespeurde ik enigszins een soort strijd tussen de verschillende meiden; het leek af en toe alsof ze puur tegen elkaar aan het opboksen waren. Hoewel ik het verhaal erg leuk vond, stoorde ik mij wel geregeld aan het gedrag van de meisjes. Echte vrienden behandelen elkaar niet op de manier zoals zij doen.
Zodra de eerste verdwijning plaatsvindt, is de steun onderling ver te zoeken. De een is er wel mee bezig, de ander vindt andere zaken veel belangrijker. Het is maar wat je belangrijk vindt...

Toch bleef ik doorlezen, omdat ik gewoon moest weten wie er achter al die rare dingen zat die er gebeurden in en rond het vakantiehuisje. Ik merkte dat ik mee bleef denken met de personages en ik vinkte per persoon in mijn hoofd af wie er het meest verdacht was. Uiteindelijk werd ik toch verrast, maar vond ik het wel vergezocht. Maar dat is puur mijn mening, misschien dat anderen het eind juist heel tof vinden!

Dat het een spannende jeugdthriller is, dat is een ding dat zeker is. De spanningsbogen zijn goed opgezet en maakt dat je alleen nog maar wilt lezen, lezen, lezen. Ontdekken en uitzoeken.
En misschien dat ik vanwege mijn leeftijd (ik behoor al een tijdje niet meer tot de doelgroep van dit boek ;)) niet goed kon meeleven met de karakters, maar ik weet wel dat ik dit als tienermeisje graag en zeker zou hebben gelezen in de vakantie!

*Gelezen met de VakantieBieb-App*
Uitgeverij: De Fontein
ISBN: 9789026128141

Geen opmerkingen:

Een reactie posten