donderdag 14 augustus 2014

Book Talk: Recensie - Voor Jou, door Jojo Moyes

Louisa's wereld is klein. Ze werkt in een café om de hoek en woont nog bij haar ouders, en hoewel ze ergens wel weet dat haar vriend Patrick niet de liefde van haar leven is, passen ze goed genoeg bij elkaar. Lekker overzichtelijk.
Wills wereld is ook klein. Vroeger had hij alles wat hij zich kon wensen - een goede baan, avontuurlijke vakanties, een mooie vriendin - maar door een ongeluk zit hij in een rolstoel, verlamd vanaf zijn nek. Door de chronische pijn en zijn wanhoop ziet hij maar één uitweg.

Wanneer Louisa haar baan kwijtraakt, gaat ze aan de slag als Wills verzorger, en het duurt niet lang voor de tegenpolen botsen. Als ze ontdekt wat Will voor ogen heeft, besluit Louisa alles op alles te zetten om hem van gedachten te doen veranderen. Maar hoe overtuig je iemand dat er nog zo veel avonturen te beleven zijn, als je zelf de wereld niet durft te ontdekken?

Je hoort wel eens dat boekenliefhebbers zeggen: "Don't judge a book by it's cover!" Nou, ik doe dat onbewust toch wel. Ik had echt het gevoel dat ik een vrolijke chicklit zou gaan lezen, bij het zien van de cover van "Voor Jou". Lekker fris, vrolijke kleurtjes, krullerige letters en vogeltjes. Toen ik begon met lezen, wist ik eigenlijk niet precies waar het nu over ging, behalve dan dat het over een meisje ging en iemand in een rolstoel.
De recensies waren heel lovend, en er waren zelfs mensen die het vergeleken met Intouchables. Dat verhaal vind ik echt geweldig, dus ik verwachtte dan ook een verhaal met dezelfde soort insteek, een serieus en ontroerend verhaal met een vleugje humor. Toch zou ik zelf deze vergelijking niet maken nu ik het gelezen heb; zelf vind ik dat de verhalen echt verschillend zijn.

Het is vlot geschreven, en doordat je stukje bij beetje meer over de levens van Louisa en Will te weten komt en ziet hoe de band tussen hen begint te ontstaan, wil je graag verder lezen. Beider levens zijn totaal anders, maar aan de andere kant zijn er ook overeenkomsten te vinden, waardoor ze bij elkaar de steun vinden die ze nodig hebben. Het verhaal wordt voornamelijk uit Louisa's oogpunt geschreven, en daardoor was zij ook wel het personage waar ikzelf het meeste mee had, om het zo te zeggen. Het had zomaar een buurmeisje of een vriendin van mij kunnen zijn.
Ook andere personages komen aan bod om een stukje uit hun leven te laten zien, maar deze personages konden mij helaas niet genoeg pakken om ook met hen mee te kunnen leven. Ik vond deze hoofdstukken voor mijzelf dan ook eigenlijk overbodig; ik had liever gezien dat het verhaal uit zowel Louisa's stem als die van Will geschreven was.

"Voor Jou" gaat vooral over familie, werk, liefde, hoop en eenzaamheid. Ik heb het over eenzaamheid, omdat ik dat gevoel bleef voelen tijdens de scenes met Will. De scenes waarin een deel van zijn gevoelens naar boven komen vond ik sterk geschreven, en ik kon mij ergens wel inleven in zijn gedachtegang. Toen het boek uit was, bleef ik echter maar malen over hem: wat is er nog meer met hem gebeurd, hoe ziet hij zijn leven echt? De grootste lijn komt natuurlijk wel duidelijk naar voren, maar ik had graag meer uit zijn oogpunt willen lezen. Ik vond het jammer dat op die situaties niet verder werd ingegaan.

Het is een boek voor mensen die een bloeiend liefdesverhaal willen lezen, die anders loopt dan gepland. Een verhaal dat anders is dan andere romans en die liefhebbers van dit soort serieuzere romans ook zeker zullen waarderen. Het was mijn soort boek niet echt, dat zeg ik heel eerlijk, maar hoewel ik het soms lastig vond om door te lezen, is er toch een stukje in mij dat wel blij is dat ik het gelezen heb.

*Gelezen met de VakantieBieb-app*
Uitgeverij: De Fontein
ISBN: 9789032513825

3 opmerkingen:

1. Ha! Dus je hebt je er doorheen geworsteld! Wel goed van je. En het doet me inderdaad erg denken aan Les Intouchables als ik de beschrijving zo lees. Eigenlijk misschien toch jammer dat je die vergelijking hebt gelezen. Je had waarschijnlijk andere verwachtingen gehad als je dat niet had gelezen. xD Zo denk ik zelf altijd wanneer ik een recensie lees en het dan ineens anders blijkt te zijn. Maar nou ja, uiteindelijk blijft het een feit dat het niet je soort boek is. Wat een ander er ook over zegt. Maar wel stoer dat je 'm uit hebt gelezen! Ik weet niet of ik dat zou hebben gedaan als het me echt niet trok.

2. Grappig, ik vond dit boek juist prachtig en heb 'm vorig jaar snotterend uitgelezen. Maarja, smaken verschillen. :)

3. Ik had ook iets helemaal anders verwacht toen ik dit boek las. Eerder had ik al een boek van Jojo Moyes gelezen en dat was een heel ander verhaal. Bovendien komt de cover inderdaad vrolijk over waardoor je geen triest verhaal verwacht.