dinsdag 30 september 2014

Book Talk: Recensie - Zes Maanden Zonder, door Charlotte De Monchy

Als je op je achtentwintigste in een kamertje bij je zus woont, je uit verveling met je baas slaapt en je op je werk het grootste gedeelte van de tijd op de wc afleveringen van The Killing zit te kijken op je iPad, weet je dat het tijd is voor een rigoureuze verandering, vindt Robin. Aangezien drank en mannen in haar leven meestal voor problemen zorgen, gaat ze met haar zus een weddenschap aan om een half jaar geen alcohol te drinken en met niemand naar bed te gaan.

Een gehucht in Ierland lijkt Robin de perfecte locatie om haar weddenschap te winnen. Ze neemt zonder aarzelen een baantje aan als kindermeisje in het slaperige Granmoore, maar binnen tien minuten krijgt ze al ruzie met haar werkgever, en de baan is ook niet wat hij haar had voorgespiegeld. Die impulsieve beslissing brengt haar een onverwachte vriendschap, hilarische verwikkelingen en... de kans om eindelijk de liefde van haar leven te vinden.

*****

Wat een heerlijk zwijmelboek. Een zwijmelboek die je over bepaalde dingen misschien na laat denken, maar bovenal is het gewoon relaxen en genieten. Hier en daar kruip je als zwijmelende lezer het liefst nog dieper in de bank of stoel omdat het verhaal een andere wending neemt dan verwacht. Toch wil je door blijven lezen, want je wilt meer. Veel meer!

In het begin moest ik even wennen aan het feit dat het verhaal uit twee oogpunten werd beschreven, namelijk vanuit Robin en Sam, maar toen ik dat eenmaal goed doorhad, vloog ik er doorheen.
Het boek is op een fijne en beschrijvende manier geschreven, ik had echt het gevoel dat ik mee was gereisd naar Ierland. De personages die het dorpje Granmoore bevolken voelen heel echt en hecht aan, als een echt "ons kent ons"-plaatsje. Dat gevoel komt later in het boek nog goed naar voren, wanneer Robin in een situatie belandt die voor velen bekend is maar onbesproken blijft.
De inwoners van Granmoore zijn stuk voor stuk uniek. Ze maakten mij aan het lachen en maakten mij haast aan het huilen, omdat ik soms gewoon niet begreep waarom ze zich niet gedroegen zoals ik wilde. En Robin leerde daar ook heel wat van, zowel over haar eigen leefstijl - daarom was ze natuurlijk ook naar Ierland gegaan -, als over de karakters van de nieuwe mensen om haar heen.
En toch had dat ook weer te maken met "de wijze les" uit het boek, die ik er zelf uitpikte dan, ik weet natuurlijk niet of het zo bewust als wijze les erin is gestopt: Eerlijkheid duurt het langst. Het komt altijd boven water.
Wat ik ook leuk vond, is dat zowel Robin een verhaallijn heeft als Sam, waardoor je je nooit verveelt raakt. De manier waarop deze verhaallijnen samen lijken te vloeien, is heel soepel en daardoor kreeg ik al snel het gevoel dat ik zelf betrokken werd bij alles wat er in en rondom Granmoore gebeurde.

Dan de zusjes, want daar begint en eindigt het boek tenslotte ook mee. Wat een toffe meiden!
Robin en haar zus Roos zijn wel verschillend maar geven heel veel om elkaar. Robin is degene die dingen doet zonder echt na te denken over de consequenties, terwijl Roos zich aan de regels houdt en er alles voor doet om haar leven precies zo te leven zoals zij het altijd voor ogen heeft gezien. Dat botst nog wel eens. Tja, en een gekke weddenschap is dan snel afgesloten! Wat ik zo heerlijk vond om te lezen, is dat ze uiteindelijk eigenlijk helemaal niet zulke tegenpolen zijn als ze altijd hebben gedacht. De zussenband tussen hen is heel hecht, en dat spat er van af.
Ook de overige personages maken een zekere groei door in het boek. Sam moet voor zichzelf de keuze maken of zij de bloemenwinkel wilt houden of niet, John vindt het allemaal wel prima in de pub die hij leidt en toch verbergt hij ook zijn geheime gevoelens voor een zekere persoon, en Connor... Connor is echt geweldig. Hij lijkt misschien wat stijfjes, gladjes ook wel, maar hij is zo ontzettend leuk in de dingen die hij doet, hoe verder je leest hoe beter je zijn echte ik leert kennen. Zucht.. en na het omslaan van de laatste bladzijde laat hij je smachten naar een man als hij. En zijn vader is gewoon een schat.

Ik vind het absoluut een aanrader voor de liefhebbers van fijne romantische boeken, en ik zal het later met plezier nog eens lezen, al is het alleen maar om weer even terug te keren naar die leuke groep mensen in het kleine maar bijzondere Granmoore.

Uitgeverij: Boekerij
ISBN: 9789022569634