dinsdag 21 oktober 2014

Book Talk - Recensie: Stormbrengers, door Philippa Gregory

Constantinopel is gevallen en de wereld zal onherroepelijk veranderen.

Luca Vero maakt deel uit van de geheime Orde der Duisternis, die een inquisitie houdt naar tekens van het einde van de wereld. Op zijn tocht komt hij terecht in Piccolo, Italie, een plaatsje geregeerd door angst: voor het onbekende, voor de rkachten van de natuur, voor vreemden.
Luca reist samen met zijn trouwe vriend en knecht Freize, zijn griffier broeder Peter, de bloedmooie Isolde en haar mysterieuze dienares Ishraq. Vlak nadat het gezelschap in het dorpje arriveert, komt er een kinderkruistocht voorbij, onder leiding van een charismatische jongeman. Hij belooft zijn volgelingen dat de zee voor hen zal wijken op hun tocht naar Jeruzalem, waar de doden zullen herrijzen.
Luca en Isolde laten zich meeslepen door zijn enthousiasme, maar ergens ver weg op zee loert het gevaar...
*****

De manier waarop Philippa Gregory deze serie neerzet is gewoon adembenemend goed. Ik heb tijdens het lezen van dit boek geregeld even met gestokte ademhaling gezeten, door plottwists die ik niet aan zag komen en waardoor ik echt even om mij heen moest kijken, vóór ik door kon gaan met lezen. Ik moest bepaalde dingen even overdenken, een plaatsje geven. Dat moest ik, omdat ik als lezer maar ook als medereiziger van het bijzondere gezelschap in deze reeks anders gewoon niet meer op een normale manier kon functioneren voor mijn gevoel.
Dit klinkt allemaal misschien heel overdreven, maar ik meen het woord voor woord. Dit boek was in mijn ogen wel iets anders dan zijn voorganger, ik vond zelf dat hier meer spanning en geheimen in gestopt zaten, waardoor ik mij nooit verveeld raakte. Het mysterie lonkt naar de lezer, het mysterie probeert tegelijkertijd elk personage te grijpen waar het kan, al is het dan misschien makkelijker de een sneller in de palmen dan de ander. Het voelde alsof ik ditmaal echt in het boek opgesloten zat, tot dat eind. Dat bittere eind, waar ik nog een rare smaak van in mijn mond heb. En dit allemaal in positieve zin, want ik ben verslaafd. Ik ben verslaafd aan deze serie en aan de personages die ik heb leren kennen en een plekje in mijn hart heb gegeven.

Luca maakt een enorme groei door in dit deel. Ondanks zijn jonge leeftijd, groeit hij in zijn rol als inquisiteur, maar tegelijktijd worstel je met hem mee tijdens kwesties waar elke tiener mee te maken heeft. Ik wilde hem zo graag mijn hand reiken en hem uitleggen hoe het leven werkelijk in elkaar stak, maar dat kon ik natuurlijk niet. Hij heeft het zelf ook deels moeten leren op eigen houtje, na het missen van zijn ouders. Isolde vecht voor haar plek in de familie en voor haar trots. De streek die haar broer haar heeft geleverd is niet niks, en ze wilt er alles op alles zetten om terug te krijgen wat haar toebehoort.
Ook de bijpersonages maken fikse groeispurten door. Hoe verder ik kwam, hoe meer ik de bijpersonages niet meer als bijpersonages zag, maar als volwaardige hoofdpersonen. Zij zijn namelijk net zo belangrijk als Luca en Isolde, allemaal met een eigen rol in het geheel. Waar zij in het eerste deel nog aan de kantlijn stonden aan te moedigen, stonden ze in dit boek echt waar zij voor zouden moeten staan, klaar om te vechten of hun mening te laten gelden en dat zorgde af en toe voor plottwists die ik in ieder geval niet aan zag komen.

Ik wil zeker meer lezen van Philippa Gregory. Ik ben benieuwd of haar andere boeken net zo goed en adembenemend zijn als de eerste twee delen in de Orde der Duisternis-serie. Behalve dat ik heel enthousiast ben over deze boeken, ben ik ook geïnteresseerd in haar schrijven. Ze schrijft op zo'n eigen manier, ze laat alle personages zo goed uit de verf komen dat ik denk dat hier nog veel uit te leren valt. Niet alleen voor mij, maar ook voor andere (beginnende) schrijvers.

Open je hart voor de boeken van de Orde der Duisternis, zet je schrap voor avontuur en mystery, plaats beide voeten stevig op de grond voor indrukwekkende situaties, onverwachte plottwists en omarm de veelbelovende en unieke personages. Lees deze serie wanneer je op zoek bent naar een vernieuwend concept in het YA-genre, ook al denk je misschien dat dit te moeilijk voor je is omdat het zich niet in het heden afspeelt, maar het verhaal van een geschiedenis vertelt. Het is niet moeilijk, de schrijfstijl is prettig, begrijpbaar en goed uitgewerkt.
Je zult er geen spijt van krijgen!

*Hierbij wil ik uitgeverij Deltas hartelijk danken voor het recensie-exemplaar.*
Uitgeverij: Deltas