zondag 18 januari 2015

Recensie - De Jongen uit het Woud, door Jen Minkman

Julia knielde neer bij de roerloze gestalte en zag vol afgrijzen dat de linkerkant van zijn gezicht besmeurd was met bloed. Hij was met zijn hoofd op een puntige steen terechtgekomen. De hoofdwond zag er vreselijk uit. 'Michael?' fluisterde ze zachtjes. Ze legde een trillende hand op zijn voorhoofd. 'Kun je me horen?'

Julia is al jaren verliefd op Michael, de knapste jongen van de school. Wanneer hij haar eindelijk ziet staan, zet hij haar na een paar afspraakjes op kille wijze aan de kant.
Julia's zomervakantie begint met een gebroken hart. Een paar dagen later krijgt Michael een motorongeluk en is hij door de klap compleet veranderd. Vanaf dat moment staat haar leven op zijn kop. Michael wil haar terug. Maar waarom is hij zo anders? En kan ze hem nu wél vertrouwen?

Wat een plaatje van een cover. In eerste instantie deed het mij erg denken aan de covers van de "The Wolves of Mercy Falls" van Maggie Stiefvater. Laat je hier niet door beetnemen: dit verhaal is zo ontzettend anders! Wat de cover in mijn ogen uitstraalt is precies waar het boek zelf om draait: magie en rust. De rust waar Julia naar op zoek is, diep in haar hart, en de rust waar ook haar zusje naar op zoek is. De magie draait vooral om een Keltisch sprookje dat Julia en haar zusje Anne op een bepaalde manier meer met elkaar verbindt dan ze denken.

Julia zakt weg in een diep dal, na de kwestie "Michael". Ze weet niet meer goed hoe ze zich moet gedragen, en zondert zich wat af, al blijft ze wel haar vrienden zien. Op het moment dat hij opnieuw in haar leven verschijnt, verandert ook haar houding naar hem toe: is zij er wel klaar voor om zich weer aan hem te geven, nu hij opnieuw toenadering zoekt? En wat vinden haar vrienden hiervan, nu zij weten wat hij haar heeft aangedaan en nu hij opnieuw in haar leven is verschenen? Het wordt een zoektocht naar haar hart, een zoektocht dat haar keuzes in de toekomst zeker zal beïnvloeden.
Vanaf het moment dat Julia beseft hoe belangrijk het leven is en hoe hier zorgvuldig mee om te gaan, is zij zich ook bewust van het gedrag van haar zusje, en probeert zij de band die zij ooit hadden weer zo goed mogelijk op te bouwen, met alle gevolgen van dien. Ik vond het mooi om te lezen hoe zij elkaar weer terug probeerden te vinden en hoe Julia haar leven weer oppakte na de donkere tijd die zij heeft gehad. De vaart bleef in het verhaal, waardoor ik alleen nog maar meer wilde lezen en meer wilde weten over zowel Julia als Anne. Het verhaal gaat grotendeels natuurlijk over de romance tussen Julia en Michael, maar ik vond ook zeker de verhaallijn van Anne zeer de moeite waard.

Het enige "minpuntje" - dat eigenlijk helemaal geen écht minpunt is, maar waar het met mij, wat betreft mijn leeftijd en leefomgeving, misschien iets botste -, was dat ik erg moest wennen aan het leven van Julia en haar vrienden. Zelf ben ik op die leeftijd nooit zo als hen geweest, en ik vond het daarom zowel interessant als "licht storend" om over hun gedrag te lezen, denk ik. Waar ik mij juist wél weer in kon vinden, is de zoektocht naar jezelf, waar ze stuk voor stuk mee bezig waren. Om het nog eens te benadrukken: ik denk echt dat dit puur een gevoelsmatige kwestie is, en dat een ander zich totaal niet hoeft te storen aan de leefomstandigheden van de leuke en hechte vriendengroep.
Ik zal het boek in de toekomst graag nog eens oppakken, juist omdat het verhaal als geheel over zo'n hechte vriendschap en liefdevolle band gaat tussen Julia, haar vrienden en haar zusje Anne.

Het is een verrassend verhaal, dat makkelijk en zeer toegankelijk geschreven is. Ik bleef tijdens het lezen (en op de momenten dat ik niet las trouwens ook) continu doordenken over waarom alles op bepaalde momenten op een bepaalde manier verliep, en ik bleef hunkeren naar meer.
Op een gegeven moment kreeg ik zelfs een lichte heimwee naar Twilight; op een goede manier! Net als Twilight zou ik dit boek verslonden hebben op jongere leeftijd, en daarom ben ik maar al te blij dat ik dit genre enkele jaren terug heb (her)ontdekt. Er zijn zulke mooie, sprookjesachtige, romantische en met actie gevulde verhalen voor de zogenoemde Young Adults van tegenwoordig.
De Jongen uit het Woud is daar zeker één van; een boek dat ik graag aan zou willen raden aan de mensen die houden van verhalen met een betoverend randje, over jongeren die opgroeien, op zoek zijn naar zichzelf en een magische liefde.

*Mocht je dit boek oppakken, of ander werk van Jen Minkman lezen (zowel wanneer je dit al gedaan hebt als wanneer je dit nog niet gedaan hebt), kijk dan ook vooral eens op haar website. Ze schrijft haar eigen muziek bij haar boeken, en de stukken voor dit verhaal kloppen in mijn ogen perfect bij het boek!*

Uitgeverij: Storm Publishers
ISBN: 9789492098009
Paperback verkrijgbaar via: LibrisBrunabol.com