donderdag 22 januari 2015

Recensie - Ruin and Rising (The Grisha #3), door Leigh Bardugo

The Darkling pressed a kiss to the top of my hair. "I will strip away all that you know, all that you love, until you have no other shelter but me."

For Alina, time is running out. To destroy the Darkling, she must find the elusive firebird, and she must find it soon.

The Darkling's power is growing. And so is his connection to Alina. Can Alina escape the hold he has over her? Does she want to?

Mal is the one person Alina can rely on. But could giving in to the bond between them be the most dangerous decision of all?

The stunning conclusion to "Shadow and Bone" and "Siege and Storm" by New York Times bestselling author, Leigh Bardugo.

*Ik heb hard mijn best gedaan om spoilers te vermijden in deze review; toch kan het her en der misschien iets verklappen voor de mensen die het tweede deel in deze serie nog niet hebben gelezen.*
*****

Het is over. Klaar. Helemaal. Het laatste boek in de Grisha-trilogie is uit en ik mis de personages nu al. Het is een ontzettend mooi en verrassend einde en in mijn ogen kon het ook echt niet beter of anders. Het is goed zoals het nu is. Meer dan goed. Het is een avontuur vol onverwachte plottwists en actie die ik niet voor mogelijk had gehouden! Waarheden komen aan het licht, duistere verhalen worden verteld, The Darkling is donkerder en kwaadaardiger dan ooit. Ravka heeft een nieuwe leider en The Darkling wilt alles op alles zetten om de troon, zíjn troon, te behouden, op welke manier dan ook. En daar heeft hij Alina, Mal en de mysterieuze firebird voor nodig...

Ik had vanaf het begin van de serie mijn vermoedens waarom The Darkling geworden is zoals hij is, en ik kreeg (deels) gelijk. Zijn mysterieuze kant wordt nog meer toegelicht, vult met zijn sfeer het boek heel goed aan. En The Darkling zou The Darkling natuurlijk niet zijn als hij niet zou spelen met zijn charme en zijn voorkomen...
Naast The Darkling gaat dit boek vooral over Alina en Mal. Het verleden van Alina en Mal komt naar voren in dit boek, wat ik geweldig mooi vond en hun band is nog sterker en dieper dan ooit. Mal heeft in dit deel zeker mijn hart gestolen; waar ik hem eerder altijd wegduwde tijdens het lezen van de vorige boeken, wilde ik hem nu uit het boek trekken en omhelzen. Ik zie hem als een soort Peeta van The Hunger Games, ook die duwde ik van mij weg voor hij mij echt wist te overtuigen van zijn bedoelingen, hoe goed die ook altijd waren geweest. Mal is gegroeid tot waardig strijder voor Ravka, een jongen die heel goed weet waar hij voor vecht, en zijn kracht zul je zeker terugvinden in Ruin and Rising.

En Alina. Ik was zo blij dat ze nu daadwerkelijk eens voor zichzelf begon te vechten en dat ook bleef doen. Het was al een stoer meisje, maar in dit boek komt ze op mij over als een volwassen vrouw dat weet waar ze voor vecht: zichzelf. Ze wilt niet meer onder de aantrekkingskracht lijden die zij voelt als zij in de buurt komt van The Darkling. Toch twijfelt zij ergens ook over haar gevoelens voor hem. De chemie tussen hen blijft vlammen en houdt de spanning er zeker in.
En dan het nieuwe personage waarmee wij als lezer kennismaakten in Siege and Storm: Sturmhond, a.k.a. Nikolai Lantsov; hij is er ook nog. Met zijn charme en zijn scherpe, humoristische opmerkingen maakt hij het verhaal af en toe toch iets lichter, zoals alleen Nikolai dat kan. Hij wilt óók zijn zegje doen, hij heeft óók mooie plannen voor Ravka. Dat het niet makkelijk is om de troon te bestijgen, dat blijkt wel uit dit zinderende slot. Hij heeft nog genoeg in petto, maar zal dat genoeg zijn? Voor mij in ieder geval wel, want hij is zeker één van mijn favoriete personages geworden van deze serie.

De gehele Grisha-trilogie is een aanrader. Zodra je aan het eerste boek begint, wil je meer, echt. Het liefst wil je de gehele serie meteen achter elkaar lezen. Je zult het willen, je zult het nodig hebben, je zult er over dromen en je zult je verliezen in de personages. Natuurlijk zijn de boeken ook prima te lezen met (korte) pauzes tussendoor, maar ik weet zelf dat ik die pauzes erg moeilijk vond. De serie sleepte mij mee de levens in van Alina en haar team, de schrijfstijl van Leigh Bardugo is zo prachtig dat je je werkelijk over dezelfde paden waant als de personages en voelt wat zij meemaken. Zeker een serie die ik met veel liefde opnieuw wil lezen in de toekomst!


Uitgeverij: Orion Books
ISBN: 9781780621166
Te koop bij: Libris, bol.com, Kobo, Amazon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten