maandag 18 januari 2016

Recensie - De Nieuwe Orde (Overlevers #2), door Chris Weitz

Ze dachten dat ze de enige overlevers waren. Ze hadden het mis...

In De Nieuwe Orde, het tweede deel van de Overlevers-trilogie, scheiden de wegen van Jefferson en Donna. Jefferson keert terug naar New York met een remedie tegen de Ziekte, die alleen tieners hebben overleefd. Donna komt terecht in een onvoorstelbare nieuwe wereld in Engeland.

Lukt het Jefferson en Donna om elkaar terug te vinden? Kunnen zij een nog grotere ramp dan de Ziekte voorkomen? De Nieuwe Orde is een adembenemend spannend verhaal vol actie en avontuur!

Mijn eerste indruk na het lezen van De Nieuwe Orde:
'Ik moet weten hoe het verder gaat! Ik heb nog enkele vragen en dit einde is gewoon té open...' Zucht. Hier kwam ik nu in ieder geval niet meer achter, omdat het boek écht uit was. Helaas.

Het verhaal begint spannend. Jefferson en Donna raken elkaar door omstandigheden kwijt en zijn beiden genoodzaakt zelf een weg te vinden in een wereld waarin zij, als overlevers van de Ziekte, toch niet de enige nog levende mensen blijken te zijn. Er ontstaat een groot machtsspel waarin ze beiden moeten kiezen aan welke kant ze eigenlijk staan, met alle gevolgen van dien.
Waar de lezer in Overlevers alleen de stemmen van Jefferson en Donna te lezen kreeg, worden in De Nieuwe Orde ook andere personages aan het woord gelaten. In het begin is dit even wennen - helemaal vanwege het feit dat je bijvoorbeeld het personage Brainbox op een totaal andere manier leert kennen; hoe rustig hij altijd ook lijkt, zo rustig is hij totaal niet in zijn hoofd -, maar het voegt wel iets extra's toe aan de belevenissen en de situaties waar de tieners in belanden. Zaken worden van andere kanten bekeken en besproken en dat vond ik als lezer persoonlijk wel interessant. Het liet mij geregeld nadenken over hoe ik eigenlijk over bepaalde dingen dacht, en welke kant van het verhaal ikzelf zou hebben gekozen als ik er een rol in had gespeeld. Dat maakte het lezen voor mij nog net een tikkeltje leuker!

Chris Weitz kennen wij natuurlijk als een filmregisseur, en zo schrijft hij zijn verhalen ook op: het lijken films op papier. Her en der gebruikt hij stukjes uit andere films en boeken, waarmee hij scènes soms op een andere manier wil benadrukken. Eventuele voorkennis is natuurlijk leuk, je weet dan precies wat er precies bedoeld wordt met een verwijzing, maar ook als je deze voorkennis niet hebt, is het leuk om op die manier nieuwe titels tegen te komen die je misschien nog niet kende.

De Nieuwe Orde vond ik zelf beter uitgewerkt dan het eerste deel van deze serie, Overlevers. Er werden dingen uitgelegd waar eerder vragen over werden opgeroepen en mijn vermoedens over de Ziekte zelf werden deels bevestigd. De spanning liep geregeld hoog op, waardoor ik voor mijn gevoel echt door het boek ben gevlogen. En eerlijk is eerlijk: na het lezen van het eerste deel was ik bang voor "de vloek van een tweede deel", waar ik wel vaker last van heb bij het lezen van een serie. Vaak springt het eerste deel er uit en valt het tweede deel daardoor (iets) tegen, omdat de verwachtingen hoog kunnen zijn. Overlevers vond ik op zich leuk, maar ik had enige moeite met de personages; ik had geen klik met ze, ik begreep de keuzes die ze maakten niet en voelde mij meer een supporter langs de zijlijn van het speelveld. Daar heb ik tijdens het lezen van dit deel geen last meer van gehad. Het voelde alsof de personages zichzelf nu eindelijk gevonden hadden, ze reageerden zoals ze hoorden te reageren op die leeftijd in zo'n situatie (in mijn ogen) en ik merkte dat ook ik stiekem hoopte op een hereniging van Jefferson en Donna. En toen sloeg ik de laatste pagina om, en hoopte hard dat het derde en daarmee ook laatste deel in deze trilogie, snel uit zou komen. Hoe loopt het af???

De Nieuwe Orde is een waardig opvolger van Overlevers, en laat de avontuurlijke (tiener)lezers snakken naar meer. Het boek zit boordevol actie, manipulatie en nieuwe karakters waar je meer over te weten wilt komen, hoe verder je leest. En nu is het (on)geduldig wachten op het laatste deel...

Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff
ISBN: 9789021807850
Te koop via: Libris, bol.com, Kobo, Amazon, Google Play, iBooks