zondag 11 december 2016

Recensie - Gekortwiekt, door Debora Elisabeth

"Haar alleen maar zien zorgt ervoor dat het grote gat in mijn borstkas een heel klein stukje dicht lijkt te trekken. Kan zij me helpen? Kan ze een brug bouwen, zodat ik het gat weer over kan steken?"

Ze zijn nieuw op school: Ava en Ab. Bloedmooi, ongrijpbaar en mysterieus. Brian en zijn klasgenoten Jason en Renske weten niet wat ze van de nieuwkomers moeten denken. Er is iets vreemds met hen beiden aan de hand. Ze zijn een stel, maar Ab heeft er geen problemen mee om andere meisjes op school te verleiden, zelfs Brian's ex-vriendin Tara niet.

Brian voelt nog steeds veel voor Tara, maar wordt ook door Ava's kwetsbaarheid en geheimzinnigheid aangetrokken.

Wat Brian niet weet is dat Ava en Ab een geheim verbergen dat nooit bekend mag worden... een geheim dat de gewone wereld overstijgt.


Gekortwiekt is een kort verhaal van eigen bodem, dat je zal laten snakken naar meer van auteur Debora Elisabeth!

Het verhaal wordt uit verschillende oogpunten verteld, waardoor je iets meekrijgt van alle kanten. Je leert de personages hierdoor beter kennen en het verhaal nog beter begrijpen.
Brian is meer dan alleen maar 'de ex van Tara'. Het is een jongen die voor iedereen klaarstaat, zelfs voor zijn ex, al heeft hij het daar moeilijker mee dan hij had gedacht. Maar ook Tara is een ander persoon dan iedereen in haar denkt te zien. Eigenlijk weet ze heel goed wat ze wil; ze weet alleen niet hoe ze het zonder haar beste vriend (Brian) aan moet pakken, maar vooral niet hoe ze zichzelf durft te zijn tegenover de rest.
De mysterieuze Ava en Ab lijken een stel dat je niet vaak samen ziet. Het zijn complete tegenpolen: zij is stil, teruggetrokken, terwijl hij vooral laat zien wie hij is. Ze gedragen zich heel anders dan Brian, Tara en hun vrienden, en toch... Ze hebben allebei een hart, net zo goed als zij, jij en ik. En omdat je ook hun kant leest, begin je als lezer te begrijpen waarom ze zo mysterieus zijn en waarom ze hun leven buiten school zo angstvallig geheim proberen te houden. Het kan namelijk niet anders...

Liefde kan je breken, keihard, in miljoenen verbrijzelde stukken. Brian weet er alles van, Tara heeft zijn hart vermorzeld en hij wil haar niet meer terug. Hij zal zich nooit meer zo voelen zoals hij zich voor de breuk heeft gevoeld. En dan verschijnt ook nog Ava. Ava, die al een vriend heeft, en waar hij dus eigenlijk bij uit de buurt moet blijven.
Tara gaat echter gewoon door met haar leven en lijkt Brian geheel vergeten. Totdat ze zijn hulp harder dan ooit nodig heeft, wanneer ze meer voor iemand begint te voelen dan haar lief is...

Liefde kan je ook helen. Het laat je hart oplichten, als een stralende ster die de hele wereld en je hele leven in een vurig licht zet. Je hart lijkt je toe te fluisteren dat je mag stralen, wat er ook gebeurt. 'Gun mij een kans, denk niet alleen met je verstand wanneer je voelt dat ik gebroken ben. Ik ben sterker dan je denkt. Geloof in jezelf, ook wanneer de rest dat niet meer lijkt te doen, maar vooral wanneer jij niet meer in jezelf dreigt te geloven. Je zult helen. Samen zijn we een team en samen slaan wij ons er wel doorheen. Echt waar.'
Dit lijkt voor mij de boodschap te zijn die ik heb opgevat tijdens het lezen van dit veel te korte, maar enorm intense verhaal. Een verhaal dat Debora Elisabeth ontzettend mooi, rauw maar zo gruwelijk goed heeft geschreven dat je alles om je heen vergeet en je je één laat voelen met de personages die het verhaal vertellen; een verhaal dat je hart laat breken en weer aan elkaar zal lijmen en je in jezelf laat geloven!

Gekortwiekt is een heuse pageturner, die je laat snakken naar meer, en de tijd volledig laat vergeten. Het bevat onverwachte plottwists, waardoor ook ik mijn ogen soms even moest sluiten en kippenvel moest bedwingen, voordat ik razendsnel weer verder kon lezen.
Als lezer wordt je opgeslokt; ookal ben je niet lang in de wereld van Brian, zijn vrienden en het mysterieuze nieuwe koppel, het zal na het omslaan van de laatste bladzijde lijken alsof je tijden bent weggeweest. En zelfs na het lezen laat het je niet meer los... mij in elk geval niet!


Hierbij wil ik Debora Elisabeth hartelijk bedanken voor het recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke mening.

ISBN: 1230001425802 of 9781540178374
Te koop via: Libris, bol.com, Kobo, Amazon, Google Play, iTunes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten