vrijdag 28 juli 2017

Persoonlijk - Mijn Bullet Dagboek / BuJo: #1

Mijn nieuwste zeer verslavende - en rustgevende! - hobby is het bezig zijn in mijn Bullet Dagboek, of Bullet Journal zoals het ook veel genoemd wordt. Ik recenseerde het exemplaar dat ik mocht ontvangen van uitgeverij Deltas hier, en ik kondigde aan te willen starten met een wekelijkse rubriek op mijn blog, om jullie te kunnen laten zien hoe je zo'n persoonlijk(e) dagboek/agenda bij kunt houden! Er zijn geen regels, dat is het leuke aan een 'bujo': je kunt het indelen zoals je het zelf wilt, versieren zoals jij het wilt en gebruiken zoals jij het wilt.

Beste leuke (en creatieve) lezers:
Welkom bij mijn nieuwe rubriek: Mijn Bullet Dagboek / BuJo!

Toen ik wilde beginnen in het boek, durfde ik bijna niet: de bladzijdes waren allemaal nog zo wit, strak, netjes. Ik besloot met een soort 'testpagina' te beginnen, om aan te kunnen voelen hoe het papier aanvoelde en het materiaal dat ik al had uit te kunnen proberen. Ik noemde het mijn Kliederpagina, en daarmee was mijn eerste stap gezet: hallo BuJo!

Mijn Kliederpagina, ideaal voor het uittesten en uitproberen!

Vervolgens begon ik rustig aan met het indelen van het agenda-gedeelte voor dit jaar, beginnende bij juni. Ik heb gekozen voor een indeling die ik elke maand hetzelfde aan zal houden: zo houd ik het voor mijzelf overzichtelijk en vind ik snel wat ik nodig heb. De linkerpagina gebruik ik echt voor de maand zelf, met daaronder ruimte voor een tekening, leuke krabbel of een mooie quote. Bij juli weet ik nog niet precies hoe ik het allemaal 'af wil maken', dus daar heb ik nog niets staan, maar dat komt wel. Rustig aan, geen haast en vooral: geen gepush! Ik gebruik dit boekje puur voor het plezier en de leuke dingen, dus wanneer ik tijd nodig heb, dan is dat prima, haha!

Mijn maandindeling blijft hetzelfde, maar elke maand kan er toch anders uitzien!

Zoals jullie kunnen zien, gebruik ik de rechterpagina voor andere dingen die ik tijdens die maand wil onthouden of juist wil koesteren. Ik heb een ruimte waar ik notities kwijt kan, een ruimte voor herinneringen en afsluitend een zogenaamde 'tracker' om mijn Me-Time aan te kunnen geven en te kunnen volgen. Op het moment heb ik het best druk, en daardoor wil ik dat stukje me-time wel eens vergeten... Op deze manier kan ik toch zien wat ik zoal heb gedaan voor mezelf, en kan ik ook precies zien wanneer ik beter om mijn eigen tijd heb gedacht ;) Ik heb er een schema voor gemaakt, waarin de dagen natuurlijk aangegeven zijn, maar ook de dingen die ik heb gedaan/kan doen: L (lezen), S (schrijven), B (bloggen), I (instagram), C (creatief), een muzieknootje (muziek) en tot slot de N (netflix). Wanneer ik iets gedaan heb, arceer ik het betreffende vakje met een kleur: zo houd ik het goed op peil én ik maak de pagina wat kleuriger!

Work in progress!

De bovenstaande foto's hebben sommigen misschien al voorbij zien komen op Instagram, als 'sneak peeks' van mijn BuJo-avontuur. De linkerfoto is van het 'Year in Pixels'-schema dat ik heb gemaakt, waar ik bijhoud hoe ik elke dag heb ervaren. De kleuren die ik erin gebruik verwijzen naar een smiley. Deze pagina is nog niet helemaal af, maar die zal ik jullie hopelijk de volgende keer kunnen laten zien.
De rechterfoto was het begin van een schema waar ik enkele uurtjes voor heb gezeten maar waar ik zeer blij mee ben: mijn aftel-kalender voor het optreden van Kensington waar ik volgend jaar heenga! Ik heb er nu al ontzettend veel zin in - gelukkig hebben we de foto's en filmpjes van afgelopen november nog! - en ik wilde daar iets mee doen. Vroeger maakte ik ook aftelkalenders voor mezelf als ik op iets leuks aan het wachten was, en ik vond dit het juiste moment om het weer op te pakken, haha! Het eindresultaat? Kijk maar:

Aftellen maar!

Inmiddels zijn er al meerdere vakjes ingekleurd natuurlijk. En ik ben wel heel blij dat het zo tof gelukt is!

In mijn BuJo wil ik meerdere van die losse pagina's maken, waarin ik dingen bijhoud: ik heb bijvoorbeeld een boekenpagina in gedachten waarin ik bij kan houden welke boeken ik heb gelezen of nog wil lezen - ik heb er nog een aantal, lees: heel aantal, die ik al heb maar nog niet eerder heb gelezen. Zo zonde! Ook wil ik een lijstje van films maken die ik nog wil zien of die ik nóg een keer wil zien, en ik ben op dit moment bezig met een 'series tracker'. Al die series zijn wel leuk om bij te houden, maar ik wil het ook op papier kunnen zien, op die manier zie je toch al snel hoe ver je al bent tot de ontknoping of tot het nieuwe seizoen!

Misschien dat ik die de volgende keer ook kan laten zien. En mochten jullie op zoek zijn naar meer inspiratie: Pinterest staat er vol mee! Daar kan ik echt wel even zoet mee zijn, als ik een idee heb maar niet precies weet hoe ik het uit wil voeren...

Voor nu hoop ik dat ik jullie een leuk eerste kijkje heb kunnen geven in 'het leven met een BuJo'. Tot de volgende 'aflevering'! ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten